Çanakkale Boğaz Köprüsü için düğmeye basıldı

1dk okuma

Haberin Devamı

Karayolları Genel Müdürlüğü, Çanakkale Köprüsü ve 370 kilometrelik otoyolun, yap-işletdevret (YİD) yöntemiyle ihale edilmesi için Yüksek Planlama Kurulu’na (YPK) başvurdu. Otoyol projesinin toplam maliyetinin 6 milyar TL düzeyinde olduğu belirtildi. Proje kapsamında Çanakkale’ye 2 bin 800 metre uzunluğunda bir asma köprü inşa edilecek.

Türkiye, projelerin şekillenmesi ve yer güzergahlarının belirlenmesi ile birlikte uzun bir aradan sonra boğaz köprülerini hararetli bir şekilde tartışmaya başladı.

Gündemde öne çıkan doğal olarak İstanbul’a kurulmayı planlanan 3’üncü boğaz köprüsü.  İstanbul’a kurulacak olan 3’üncü Boğaz Köprüsü ve İzmit Körfez Geçişi Projesi’yle birlikte ulaştırma sektörünün üçüncü büyük boyutlu yatırımı olan Çanakkale Boğaz’ı Köprü Geçiş Projesi de sessiz ve derinden ilerliyor.

Çanakkale’nin de iki yakasını köprüyle bir araya getirecek projede ihale aşamasına geldi. Ulaştırma Bakanlığı’na bağlı Karayolları Genel Müdürlüğü, proje kapsamında çıkılacak ihaleyle ilgili ‘izin’ almak üzere Yüksek Planlama Kurulu’na(YPK) başvurdu.

Çanakkale Boğazı`na yapılacak köprü için daha önce belirlenen Sarıçay-Kilitbahir güzergâhı, tarihi Gelibolu Yarımadası`na zarar vereceği endişesiyle, Sütlüce(Gelibolu)-Şekerkaya(Lapseki) olarak değiştirildi.

Karayolları Genel Müdürlüğü, Çanakkale Köprüsü için Avrupa yakasında Kilitbahir, Anadolu yakasında Sarıçay`ı belirlemişti. Tarihi Gelibolu Yarımadası`nın ortasından geçen bu güzergaha, başta Çanakkaleliler olmak üzere Türkiye`nin dört bir yanından tepki geldi. Tepkilerin haklı olduğunu düşünen Ulaştırma Bakanlığı bu konuda birkaç alternatif güzergah üzerinde çalışmalar yürüttü. Yapılan bu çalışmalar sonucunda yeni güzergah; olarak Avrupa yakasında Gelibolu ilçesinin 7.5 kilometre güneyindeki Sütlüce Köyü ile Anadolu yakasındaki Lapseki ilçesinin 2.5 kilometre güneyindeki Şekerkaya mevkii arası olarak belirlendi.

Maliyeti 1 milyar dolar

Güzergahın değişmesi ile köprünün boyu da uzadı. Sarıçay- Kilitbahir arasındaki eski güzergahta bin 400 metre olan iki ayak arasındaki uzunluk, Sütlüce-Şekerkaya arasındaki yeni güzergahta bin 600 metre olacak. Dünyanın en uzun 4`üncü asma köprüsü olacak yeni köprünün direklerden sonraki bölümleriyle birlikte toplam uzunluğu 2 bin 800 metre olacak.

Bağlantı yollarının da eklenmesiyle köprü projesinin toplam uzunluğu 3 bin 860 metreye çıkacak. Üç gidiş üç geliş olmak üzere toplam altı şerit olarak inşa edilecek köprü, 370 kilometre uzunluğunda olacak Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyol Projesi`nin en önemli parçalarından birini oluşturuyor. Maliyeti yaklaşık 6 milyar TL olarak tespit edilen otoyol projesi içinde yer alacak Çanakkale Köprüsü`nün maliyetinin ise 1.5 milyar TL civarında olması bekleniyor. Çanakkale Köprüsü, Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyolu Projesi ile birlikte yap-işlet-devret modeli ile ihale edilecek. İhalenin önümüzdeki yıl içerisinde gerçekleştirilmesi bekleniyor. Karayolu araçlarının geçeceği köprü için Ulaştırma Bakanlığı, köprüden demiryolunun da geçebileceği alternatif bir proje daha hazırlattı. Bununla ilgili karar ise ihale aşamasında verilecek.

Köprü güzergahı nasıl olacak?

İstanbul`un trafik sorununa çözümün de parçası olan Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyolu Projesi, Avrupa`dan gelerek Ege ve Akdeniz`e gidecek trafiğin Çanakkale üzerinden geçmesini sağlayacak.
Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyolu, Kınalı Kavşağı`nda Kuzey Marmara Otoyolu ile buluşacak. Ardından, Tekirdağ’dan geçip, Çanakkale’nin Gelibolu ilçesinin 7.5 kilometre güneyindeki Sütlüce köyünden Çanakkale Boğazı’na ulaşacak. Boğaz’ı asma bir köprü ile geçecek olan otoyol, Anadolu yakasında ise Çanakkale’nin Lapseki ilçesinin 2.5 kilometre güneyindeki Şekerkaya mevkiine ulaşacak. Tekirdağ-Çanakkale- Balıkesir Otoyolu, daha sonra Lapseki-Çan-Yenice ve İvrindi güzergahını izleyerek, Balıkesir’in Savaştepe ilçesinde Gebze-İzmir Otoyolu ile birleşecek.

Haberle ilgili daha fazlası: